Oulun Anarkistimarttojen toimintasuunnitelma 2023

Olemme marttajärjestönä osana kansallista Marttaliittoa ja meitä sitovat samat strategiat ja tavoitteet kuin muitakin marttajärjestöjä. Kaikki marttajärjestöt toteuttavat tätä strategiaa omannäköisesti.

Vuosi 2023 on marttajärjestön strategiakauden neljäs vuosi. Toimintasuunnitelma edistää marttajärjestön strategian toteutumista. Toiminnan lähtökohtia ovat strategian lupaukset ja strategiset tavoitteet. Toiminnallemme tärkeitä periaatteita ovat yhdessä tekemisen ilo, kestävät valinnat ja avoimuus.

Vuoden 2023 teema: Varaudutaan taidolla Varautuminen on kykyä oppia ja sopeutua. Varautuminen ja poikkeuksellisissa tilanteissa toimiminen edellyttää joustavuutta ja resilienssiä eli uusien ratkaisujen ja ajatusmallien käyttöönottoa sekä toiveikkuutta. Ne kehittyvät varautumista edistäviä taitoja oppimalla. Marttojen strategisena tavoitteena on antaa valmiuksia varautua yhteiskunnan häiriötilanteisiin ja sään ääri-ilmiöihin. Tärkein varautumistehtävämme on omatoimisen varautumisen vahvistaminen ja arjen taitojen edistäminen – ja taitojen opettajina me martat olemme taitureita. Kestävän ruoan ja elämäntavan neuvonnalla ja arjen taitojen opettamisella vahvistamme kykyä selviytyä ja varautua erilaisiin arjen häiriötilanteisiin, kuten sairastumiseen, sähkökatkoon, lakkoihin, luonnonilmiöihin ja muihin yhteiskunnan häiriö- ja poikkeustilanteisiin. - Marttaliiton toimintasuunnitelma 2023

Oulun Anarkistimartat tuovat marttaliiton strategioita omaan toimintaansa. Vuonna 2023 järjestämme vaatteidenkorjauspajan Kaijonharjun kirjastossa ja pidämme vuosikokouksen yhteydessä koulutuksen kotivarasta ja yhteiskunnan häiriötilanteisiin varautumisesta. Pyrimme myös ottamaan muut marttaliiton teemat mukaan toimintaamme.

Toimintamme pohjautuvat Marttaliiton arvoihin, eli yhdessä tekemisen iloon, kestäviin valintoihin sekä avoimuuteen. Meidän toiminnassamme painottuu vapaus ja hierarkiattomuus, meidän toimintamme on kaikille avointa ja toimintaa saa myös järjestää hyvin matalalla kynnyksellä. Toimimme positiivisen muutoksen alkuunpanijana Oulun alueella.

Kerhot

Toimintamme keskittyy pääasiassa kerhoihin, jotka kokoontuvat n. kerran kuussa. Tänä vuonna toimii käsityökerho, olutkerho, marttakahvit sekä uutena kirjakerho sekä saunakerho. Kerhot toimivat yhteistyössä paikallisten yhdistysten ja yritysten kanssa, esimerkiksi saunakerho kokoontui Oulun Rantasaunaseura ry:n ylläpitämässä Kesän saunassa helmikuussa. Suunnitelmissa on tuoda strategian teemoja esimerkiksi marttakahvien yhteyteen.

Muut tapahtumat

Oulun Anarkistimartat järjestävät jo yllämainittujen korjauspajojen sekä kotivara-koulutuksen lisäksi myös muita tapahtumia. Mahdollisesti osallistumme Muusajuhlille sekä muihin oululaisiin kulttuuritapahtumiin. Olutkerho suunnittelee kesäretkeä ja syksyllä osallistumme Puurokuuhun. Suunnittelemme ja toteutamme tapahtumia ja toimintaa pitkin vuotta.

Jäsenet

Vuoden 2023 alussa jäsenmäärämme oli n. 30. Tavoitteenamme on kannustaa mukana olevia, vielä jäseneksi liittymättömiä henkilöitä, liittymään virallisesti Marttoihin. Haluamme kuitenkin pitää toimintamme avoimena kaikille, mutta jäsenetuja pyritään lisäämään ja saamaan esimerkiksi kerhojen maksuihin alennuksia jäsenille. Järjestömme toiminta pyörii pitkälti hallituksen jäsenten varassa, mutta toivomme että myös muut jäsenet ottavat vastuuta kerhojen sekä tapahtumien järjestämisestä ja tähän kannustamme ihmisiä.

Viestintä

Yhdistyksemme viestintä painottuu sosiaaliseen mediaan sekä sähköpostiin. Ehdottomasti suurin kanava meille on Instagram, jossa meillä on jo yli 500 seuraajaa. Tämän myötä kerhojemme kävijämäärä on kasvanut tasaisesti ja joka kerta on mukana myös täysin uusia marttailusta kiinnostuneita henkilöitä. Jatkamme hyväksi havaittua linjaa olemalla yhteydessä uusiin jäseniin sähköpostitse.

Paljon keskustelua on myös meidän omassa WhatsApp-ryhmässä, joka on myöskin avoin kaikille. Siellä osallistujia on n. 70 ja sen avulla voimme kommunikoida jäsenten kanssa helposti. Myös keskusteluryhmän sisällä syntyy uutta toimintaa, esimerkiksi kulttuuritapahtumiin on saatu sieltä seuraa.

Jäsensivumme tulevat uudistumaan tänä vuonna ja luomme uudet jäsensivut Yhdistyskanavan kautta kevään aikana.

Talous

Tulomme muodostuvat jäsenmaksujen osituksista sekä mahdollisesta varainkeruusta. Tavoitteena on myydä jäljellä olevat kangaskassit 15e/kpl hintaan. Suurin menoerä meillä on pankin palvelumaksut.

Loppujen lopuksi vuodelta 2023 odotamme lisääntyvää jäsenmäärää, mielenkiintoisia keskusteluja sekä mukavaa yhdessä tekemistä!